In 2012 is bij de plannen voor Weespersluis – vastgelegd dat er een veilige verbinding moet komen tussen Weespersluis/Leeuwenveld en oud Weesp voor voetgangers en fietsers, een ‘fietstunnel’, onder het spoor door. Vastgelegd is dat de GEM hier 6 miljoen aan moet bijdragen. Om allerlei redenen (mogelijke uitbreiding van het aantal sporen bijvoorbeeld) is dit fietstunneltje er nog niet en is het overgedragen aan de Stopera bij de fusie, als één van de belangrijkste gebiedsopgaven. Recent is de begroting voor 2025 gepresenteerd door de wethouder, waarin staat dat het fietstunneltje “vooralsnog op de lange baan is geschoven”.

Waarom? De kosten worden momenteel geschat op 16 miljoen in plaats van 6 miljoen, dus moet er 10 miljoen bijgelegd worden. Bovendien is er nog onduidelijkheid over de locatie.

Het tunneltje was ooit gepland ter hoogte van de rotonde in het verlengde van de Bloemendalerpoldersingel. Daar liggen echter veel spoorwissels, waardoor het een te kwetsbare plek is. Het alternatief waar nu naar gekeken wordt, is ter hoogte van de volgende rotonde (Fort Veldhuissingel), waarmee het tunneltje uit zou komen ter hoogte van FC Weesp aan het einde van de Papelaan (vlakbij waar de nieuwe locatie van het Vechtstede College moet komen). Dit is dus vlakbij de doorgang onder het spoor naar de Hogeweyselaan, waar ook al het autoverkeer vanaf de Waterlinie rijdt, en waar veel kinderen vanaf de spoorbrug komen om naar het Vechtstede te gaan. Het doel van dit tunneltje is een snellere en veilige verbinding naar Weesp. De vraag is of een tunneltje op die plek dat doel dient. Zijn Weespersluizers daarmee sneller in oud-Weesp dan met de bestaande doorgangen? En wordt dat fietstunneltje veilig (vooral ‘s avonds/’s nachts – denk aan de overlast in het fietstunneltje naar Aetsveld)?